Ontdek XperiLAB.be®

Beginsel

De leerkracht vergezelt de klas tijdens het hele proces. XperiLAB.be gebruikt verschillende methodes om wetenschappen bevattelijk te maken, die perfect binnen de gevolgde groepsdidactiek passen. Zoals bij elke vorming wordt de ervaring in de vrachtwagen van XperiLAB.be voorbereid (voordien), beleefd (tijdens) en verwerkt (nadien). Zo wordt deze ervaring meer dan een snel vergeten uitstapje ...
Download het presentatiebestand (PDF) >

Procedure:

1

VOORDIEN

Een aantal weken voor het geplande bezoek aan XperiLAB.be krijgt de klas, via de post of via e-mail, een kort dossiertje. Daarmee bereiden ze zich voor op het bezoek: groepjes vormen, zich de terminologie eigen maken, notie hebben van het gebruik van een microscoop, een warmtecamera of een manuele teller. De leerkracht kan daarnaast terugvallen op het didactische dossier (online beschikbaar, 'Nadien'), waarin o.a. achtergrondinfo staat over de verschillende thema's die aan bod komen tijdens het bezoek. Maar dit document is echter vooral bedoeld voor de naverwerking in de klas.

2

TIJDENS

Eenmaal in XperiLAB.be trekken de leerlingen een witte labjas aan. Ze werken in groepjes van twee tot drie leerlingen, verspreid over drie laboratoria waarin ze drie experimenten zullen uitvoeren. De leerlingen worden begeleid door een virtuele gids met wie ze communiceren via een touch screen. Een race tegen de tijd maakt het allemaal nog iets spannender: na 15 minuten wordt er van experiment gewisseld! Daarnaast kunnen de leerlingen veel punten verzamelen, die opgeteld worden tot een score van de klas. Zijn ze geslaagd in hun opdracht: echte wetenschappers zijn? Op het einde van het bezoek komen de leerlingen samen om hun bevindingen onder begeleiding van de animator te bespreken.